Skip to main content

In sfarsit, nefumator - "Metoda usoara a lui Allen Carr” - Capitolul 18

ENERGIA



 Cei mai mulţi fumători îşi dau seama ce efect are asupra plămânilor procesul progresiv de îmbâcsire şi de privare de oxigen şi nutrienţi. Dar nu sunt conştienţi în aceeaşi măsură de efectul asupra nivelului lor de energie.

 Una dintre perfidiile capcanei fumatului este că efectele, deopotrivă fizice şi mentale, se produc imperceptibil şi atât de gradat încât nu suntem conştienţi de ele şi le socotim fireşti.


 Efectele proastelor obişnuinţe alimentare sunt cam la fel. Burta bărbaţilor apare încetul cu încetul, aşa că nu îi alarmeze pe posesori. Îi privim pe obezi şi ne întrebăm uimiţi cum s-au lăsat să ajungă în această stare.

 Dar să presupunem că totul s-ar petrece peste noapte. Când te bagi seara în pat, corpul tău e zvelt, musculos, fără un gram de grăsime în plus. Când te trezeşti dimineaţa, ai o sută de kilograme, eşti burtos şi greoi. Şi în loc să te trezeşti complet odihnit şi plin de energie, abia poţi să-ţi ţii ochii deschişi, eşti apatic, te simţi mizerabil. Ai fi cu siguranţă cuprins de panică şi te-ai întreba ce boală a dat peste tine. Însă boala este aceeaşi. Faptul că ţi-au trebuit 20 de ani ca să ajungi în starea asta n-are nici o importanţă.

 La fel se întâmplă cu fumatul. Dacă aş putea să te transfer instantaneu în corpul şi în mintea pe care le-ai avea după doar trei săptămâni de lăsat de fumat, nu mi-ar mai trebui nimic ca să te conving. Ţi-ai spune: « O să mă simt într-adevăr atât de jos? » Şi insist: nu numai că ai să te simţi mai sănătos şi cu mai multă energie, dar vei avea mai multă încredere în tine însuţi, vei fi mai relaxat şi te vei concentra mai bine.

 Îmi amintesc că în adolescenţă mă agitam doar ca să-mi consum energia. Pe la 30 şi ceva de ani, eram în permanenţă obosit şi apatic. Abia reuşeam să mă trezesc dimineaţa la nouă. După masa de seară, zăceam pe canapea în faţa televizorului şi cam în cinci minute începeam să moţăi. Cum tatăl meu se comporta la fel, credeam că aşa e normal. Îmi închipuiam că energia e privilegiul exclusiv al copilăriei şi adolescenţei şi că bătrâneţea începe la 20 şi ceva de ani.

 La scurtă vreme după ce am stins ultima ţigară, mi s-a luat o piatră de pe inimă văzând că inflamaţia şi tusea au dispărut şi că nu mai am deloc crize de astm. Dar s-a mai întâmplat şi altceva – ceva cu adevărat miraculos şi neaşteptat. Am început să mă trezesc dimineaţa la şapte, simţindu-mă complet odihnit şi plin de energie, tentat să fac gimnastică, jogging, înot.

 La 48 de ani eram incapabil să fug zece metri sau să înot un sfert de bazin. Activităţile mele sportive se limitau la atât de dinamicul biliard – « joc de oameni în vârstă » - şi la golf, caz în care mă deplasam cu maşinuţa.

 La 64 de ani fac jogging două-trei mile pe zi, fac gimnastică jumătate de oră şi înot douăzeci de bazine. E minunat să ai energie, iar când te simţi puternic fizic şi mental e minunat să trăieşti.

 Problema este că refacerea sănătăţii fizice şi mentale după ce te-ai lăsat de fumat este şi ea treptată. Dar nimic nu e atât de lent ca scufundarea în prăpastie, iar dacă treci prin trauma Metodei voinţei de a te lăsa de fumat, toate avantajele privind sănătatea şi banii vor fi umbrite de depresie.

 Din păcate, nu te pot transfera în corpul şi mintea de peste trei săptămâni. Tu însă poţi! Ştii din instinct că tot ce îţi spun e adevărat. Nu trebuie decât să-ţi foloseşti imaginaţia!



Comments

Popular posts from this blog

Țări care încep cu litera R

Cunoaște lumea! Lista țărilor lumii, cu litera R  Regatul Unit,   Reunion San Denis, Republica Dominicană,  România,  Rusia,  Ruanda.

Țări care încep cu litera M

Cunoaște lumea! Lista țărilor lumii, cu litera M Macau,  Macedonia,  Madagascar,  Malawi,  Malaezia,  Maldive,  Mali,  Malta,  Martinique,  Mauritania,  Mauritius,  Maroc,  Mayotte,  Mexic,  Monaco,  Mongolia,  Montserrat,  Mozambic,  Muntenegru

Am dat cu lavabil si ies pete galbui. Ce sa fac?

In general pete galbene sau galbui apar atunci cand deja avem lavabila data pe pereti sau tavane si dorim sa aplicam alta lavabila peste. Caci pe gletul nou nu are de ce sa iasa pete. Motivele pentru care ies pete galbui pot fi mai multe. Enumeram: oxizi (de la vreo inundatie) pigmentul din veche vopsea suprafata faramicioasa 1. Oxizi Daca a avut loc o inundatie, inflitrare de apa, atunci cand suprafata se ususca, de regula se pateaza. Pata are forme ciudate si este de culoare galbena spre portocaliu, in anumite cazuri cu tenta de maroniu.